måndag 2 januari 2012

En liten tillbakablick över året som gick.

Januari.
Jag var höggravid men mådde äntligen ganska bra efter flera kämpiga månader. Östersunds kommunala dricksvatten var odrickbart pga parasiten Cryptosporidium. Jobbade 100% och det började bli lite jobbigt med magen i vägen.



Februari
Jag gick på graviditetspenning men hade fullt upp trots att jag inte jobbade. Hälsade på vänner, gick på föräldragrupp, till barnmorskan, gick på gravidyoga, promenerade en massa, förberedde inför bebisens ankomst. Gick på Spa med syrran och på World Rhytm Fest med mamma. Jag och F åkte till Sundsvall på hotellweekend och passade även på att besöka IKEA för att handla lite bebisgrejor.




Mars
Jag fick en symaskin i födelsedagspresent och försökte mig på några mindre syprojekt. Gick på stan med magen i vädret och fina blå skoskydd från MVC. Packade BB-väskan och läste böcker om att föda barn. Var döless på att vara gravid och ville få ut ungen nån himla gång.




April
Tidigt på morgonen den 2 april vaknade jag av att vattnet gick, och ett dygn senare kom äntligen vår älskade A till världen, precis på beräknat datum. Lyckan var stor. Vi fick en massa besök och presenter. Jag åkte på mjölkstockning som tog tid att bli av med. Vi firade påsk i stugan med hela familjen. Jag kunde helt plötsligt dricka kaffe igen, något jag avskytt under graviditeten.





Maj
Vi åkte på husvisningar och hittade ett riktigt drömhus utanför stan. Vi var med och budade, men förlorade då det blev för dyrt. Jag och A gick på luncher med de andra mammorna och bebisarna i föräldragruppen. Jag blev firad med blommor och choklad på min första mors dag.



Juni
Träffarna med de andra mammorna och bebisarna fortsatte. Vi gick på babymassage. Arvid fick känna på första värmeböljan. Vi njöt av sommaren.





Juli
Vi bilade 80 mil till familjens stuga i NordNorge där vi tillbringade några veckor. Vi hade det mysigt där med nära och kära. En morgon hörde vi vad som hänt på Utöya, någon som påverkade oss mycket starkt.






Augusti
Vi kom hem från Norge och började förbereda inför A:s dop. En fin dag att minnas. F började jobba igen efter semestern och jag och A började hänga på Öppna förskolan. Vi gick på ännu fler husvisningar och hittade ett trevligt hus i utkanten av stan. Jag smidde planer inför F:s 30-årsfirande.





September
Tillsammans med familj och vänner överraskade jag F med en hel helg i Åre, där vi åkte med kabinbanan, kollade Liverpoolmatch, åt god mat, bodde på Copperhill och gick på Spa. Vi vann budgivningen på huset, och besiktigade det samt skrev papper. Började styla lägenheten för försäljning. Jag började sjunga i kör igen efter sommaruppehållet.





Oktober
A blev 6 månader och började göra armhävningar och åla sig bakåt, runt runt i lägenheten. Jag funderade över amning och varför det är så vanligt att ge sina bebisar välling i stället för bröstmjölk/bröstmjölksersättning. A fick två sylvassa tänder i underkäken.




November
A blev akut sjuk men hämtade sig fort när han fick rätt hjälp. Vi packade och packade inför den kommande flytten. Jag och A började på babybokstund på bibblan.



December
A kom äntligen på hur man ålar framåt i stället för bakåt. Vi flyttade in i vårt lilla hus. Lägenheten såldes. Vi firade jul och nyår med nära och kära. A fick två tänder i överkäken. Stormen Dagmar fällde tre tallar på tomten vid familjens stuga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar