torsdag 20 oktober 2011

Sömn...

Tänk att nästan alla man möter frågar - Jaha, sover han på nätterna? Jotack han sover. :-) Dock inte hela nätter. Han vaknar allt mellan 2 och 10 gånger, ibland vill han amma och ibland vet jag inte riktigt vad han vill. Det är tröttsamt och jag har ofta sömnbrist. Det skulle dock aldrig falla mig in att prova någon slags "metod" för att få honom att sova hela nätterna. Jag kan knappt sova hela nätter även om jag skulle få sova helt ostört, så varför kräva detta av en bebis.

Igår pratade jag och en annan mamma om bebisar och sömn. Hon hade fått info om 5-minutersmetoden på BVC. Metoden går kortfattat ut på att man lägger barnet och går ut ur rummet. Sedan tittar man till det var femte minut tills barnet somnat. Man ska inte låta tröstande, utan bestämd, och man får inte ge någon kroppskontakt. För mig känns detta mycket avlägset. Om barnet gråter så finns det en anledning! Jag tror inte på att man kan "lära" barnet något med metoder som går ut på att ignorera barnets signaler. Det enda man i såfall lär barnet är  att ingen lyssnar på dig. Att denna metod dessutom rekommenderas av BVC gör att jag får ont i hjärtat. Barnläkaren  Lars H Gustafsson skriver mer om ämnet här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar