måndag 27 februari 2012

Om amning

I kväll handlar Kvällsöppet om amning, det ska bli intressant att se.

Jag delammar min tiomånaders bebis och har inga planer på att sluta än. Jag tycker att det är praktiskt och lättsamt, samtidigt som jag vet att det är bra för honom på många sätt. Det har dock hänt flera gånger att jag fått kommentarer om att "Va, ammar du fortfarande?"  Som om det skulle vara något konstigt. Vaddå fortfarande, han är ju inte ens ett år! Livsmedelsverkets rekommendation är helamning i sex månader, därefter delamning i ett år eller längre. WHO:s internationella rekommendationen är delamning i två år eller längre. Dessa rekommendationer bygger på forskning. Sedan är det förstås upp till var och en hur man gör. Alla vill eller kan inte amma, och då är det ju bra att det finns alternativ.

Jag tror att kommentarerna jag fått beror på okunskap. Innan jag fick barn visste jag väldigt lite om amning, och inte blev jag mycket klokare av föräldrautbildningen. På nätet finns dock en hel del bra info. Jag vill speciellt tipsa om Sagogrynets blogg om amning, den är riktigt läsvärd.

1 kommentar:

  1. Jag visste inte heller så mycket om amning innan Elly föddes, tänkte inte så mycket på det heller, utan tänkte väl bara att jag gärna ville amma. Men amningen visade sig vara mycket större än vad jag hade räknat med, på olika sätt.

    SvaraRadera